Mindfulness voor jongeren

Je hebt een druk leven. Op school wordt veel van je gevraagd, thuis moet je nog huiswerk maken, je wilt graag met je vrienden afspreken, maar je hebt ook nog hobby’s en een bijbaantje. En stiekem zijn er ook nog best wel wat dingen waar je over piekert. Of je er wel leuk uitziet bijvoorbeeld. Die ruzie met je ouders vorige week. En vindt die ene jongen of dat ene meisje je nou leuk of niet? Je zou je hoofd af en toe uit willen zetten. Dan kan mindfulness je helpen. Over mindfulness wordt wel gezegd dat het de golven in je leven niet kan wegnemen, maar dat het je wel kan leren surfen. Met andere woorden: je laat niet je niet meer overspoelen door alles wat er op je afkomt, in plaats daarvan leer je hoe je hierop kunt meedeinen. Mindfulness leert je bijvoorbeeld afstand te nemen van piekergedachten. Dat geeft een hoop rust.

 

Effecten van mindfulness

De laatste jaren wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness op het brein van kinderen en jpngeren. Uit die onderzoeken blijkt dat je de volgende voordelen van mindfulness kan ervaren.

 

Effecten op jezelf:

  • Je krijgt meer rust in je hoofd én en in je lijf. Dat zorgt voor betere concentratie en (leer)prestaties en je reageert minder impulsief.

  • Negatieve gedachtes raken je minder en je hebt het eerder door als je dreigt te gaan piekeren. Daardoor nemen angsten en eventuele depressieve klachten af.

  • Je bent meer ontspannen en hebt meer rust. Daardoor slaap je beter.

  • Je leert gevoelens te herkennen. En in plaats van ervoor weg te rennen of ze weg te drukken, kun je ze accepteren en er juist bij blijven.

  • Je oordeelt minder snel. Als iets een keer niet goed gaat, is dat geen ramp. Zo krijgt faalangst minder kans.

 

Effecten op anderen om je heen:

  • Er zijn minder spanningen en pesten wordt minder. Je leert meelevend en geduldig te zijn. En je leert loslaten wat je niet kunt veranderen. Daardoor ben je niet alleen vriendelijker voor jezelf, maar ook voor anderen.

  • Er ontstaat meer vertrouwen. Omdat je vriendelijker en respectvoller wordt, neemt het vertrouwen in de relaties met anderen toe.

  • Je reageert minder vanuit je automatische piloot en dus minder impulsief. Doordat je daarnaast leert om zonder oordeel naar het gedrag van anderen te kijken, heb je minder de neiging om dat gedrag op jezelf te betrekken. Dat levert een stuk minder ruzie, gepieker en stress op. 

 

Training Methode Eline Snel

Voor jongeren gebruik ik de Methode Eline Snel. Dit is een van de meest gebruikte methodes wereldwijd voor jongerenmindfulness. Eline Snel ontwikkelde deze training aan de hand van het achtweekse programma Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) van de grondlegger van de mindfulness, Jon Kabat-Zinn.  De training Aandacht werkt! is geschikt voor alle jongeren. Omdat ik naast mindfulnesstrainer ook psycholoog ben, kun je mijn training ook volgen wanneer je een DSM IV-diagnose hebt. Ik kan de training toespitsen op jouw specifieke situatie.

 

Ik bied de training Aandacht Werkt! voor jongeren in twee verschillende leeftijdsgroepen aan:

 

Ben je 12 jaar en zit je in de brugklas, dan plaats ik je in principe de groep voor 12 tot 14 jaar. Aan de hand van de intake kan ik alsnog bepalen dat je beter past in de groep voor 8 tot en met 12 jaar. Hetzelfde geldt als je 14 bent. Dan kun je in de groep voor 12 tot en met 14 jaar komen of in die voor 14 tot en met 18 jaar. Het maakt niet zo heel veel uit voor welke training je je inschrijft. Pas na de intake deel ik je definitief in.